Please use this identifier to cite or link to this item: https://repository.lnup.edu.ua/jspui/handle/123456789/1001
Title: Сучасний стан та перспективи розвитку ринку туристичних франшиз в Україні
Other Titles: The current state and prospects of market development of tourist franchises in Ukraine
Authors: Макушко, Олег Володимирович
Keywords: франчайзинг
франшиза
франчайзер
франчайзі
франчайзингова туристична мережа
стратегія
franchising
franchise
franchisor
franchisee
franchise tourism network
strategy
Issue Date: 2024
Publisher: Львівський національний університет природокористування
Citation: Макушко О.В. Сучасний стан та перспективи розвитку ринку туристичних франшиз в Україні: кваліф. робота за спеціальністю “Туризм”. Львів : ЛНУП, 2023. 79 с.
Abstract: Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню теоретико-методичних засад організації, функціонування та розвитку ринку туристичних франшиз в Україні. В першому розділі кваліфікаційної роботи розкрито сутність та особливості становлення франчайзингу як виду економічної діяльності та досліджено особливості функціонування міжнародних франчайзингових туристичних мереж в сучасних умовах. В другому розділі дослідження проведено аналіз сучасного стану розвитку ринку франчайзингових послуг в Україні. За результатами аналізу зроблено висновок, що на вітчизняному ринку франчайзингу є багато проблем, які потребують вирішення, зокрема: висока вартість франчайзингу; відсутність інституцій та асоціацій, які займаються розвитком франчайзингу; потенційні українські франчайзі не мають достатніх знань щодо створення та механізмів роботи франчайзингової системи. В третьому розділі роботи розроблено шляхи розвитку ринку туристичних франшиз в Україні на перспективу. При виборі стратегії розвитку франчайзингового туристичного бізнесу рекомендовано враховувати три аспекти: фінансовий аспект; стратегічний аспект; операційний аспект. Обґрунтовано ефективні підходи до вибору стратегії розвитку франчайзингового туристичного бізнесу. Удосконалено підходи до обґрунтування вибору франшизи в сучасних умовах функціонування вітчизняного туристичного ринку. The qualification work is devoted to the study of the theoretical and methodological foundations of the organization, functioning and development of the tourist franchise market in Ukraine. In the first section of the qualification work, the essence and peculiarities of the formation of franchising as a type of economic activity were revealed and the peculiarities of the functioning of international franchising tourist networks in modern conditions were investigated. In the second section of the study, an analysis of the current state of franchising services market development in Ukraine was carried out. Based on the results of the analysis, it was concluded that there are many problems in the domestic franchising market that need to be solved, in particular: the high cost of franchising; lack of institutions and associations involved in franchising development; potential Ukrainian franchisees do not have sufficient knowledge about the creation and working mechanisms of the franchise system. In the third section of the work, ways of developing the market of tourist franchises in Ukraine for the future are developed. When choosing a strategy for the development of a franchising tourist business, it is recommended to consider three aspects: the financial aspect; strategic aspect; operational aspect. Well-grounded and effective approaches to choosing a strategy for the development of a franchising tourist business. The approaches to justifying the choice of a franchise in the modern conditions of functioning of the domestic tourist market have been improved.
Description: 242 Туризм
URI: https://repository.lnup.edu.ua/jspui/handle/123456789/1001
Appears in Collections:ОС «Магістр» / Master's degree



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.